מזון והסעדה​
מכולות ומעדניות
תקן EMV

תקן EMV

תקן Europay MasterCard Visa – EMV נועד לאבטח עסקאות המתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי.

בהתאם להוראות בנק ישראל, נכנס התקן לאחרונה לשימוש לאחר שהיה פעיל במדינות אחרות מזה מספר שנים. לתקן יתרונות מגוונים, בדגש על אבטחת עסקאות המחויבות בכרטיסי אשראי.

מה זה תקן EMV?

כולנו יודעים כי סליקת כרטיסי אשראי נעשתה באמצעות גיהוץ הכרטיס, תוך קריאת הפס המגנטי שבו. החיסרון הגדול בשיטה  טמון בעובדה שניתן להעתיק בקלות את הפס המגנטי וכך לשכפל את הכרטיס או לזייפו.

כאן נכנס תקן EMV לתמונה, הוא פותח על ידי שלוש חברות האשראי המרכזיות באירופה: Europay MasterCard Visa, במטרה להגן על בעלי כרטיסי האשראי מפני זיופים והונאות, באמצעות זיהוי מוחלט שלהם.

סליקת אשראי נעשית תוך קריאת השבב החכם שעל כרטיס האשראי במסופי אשראי, באמצעות הצמדה או הכנסה של הכרטיס למסוף.

כיצד פועל התקן?

EMV הוא שבב חכם הממוקם על גבי כרטיס האשראי ונועד לשמש תחליף לפס המגנטי המצוי בכל כרטיס אשראי. בשבב הזה מאוחסן מידע ייחודי המיוחס לכרטיס האשראי בתוכו הוא מושתל.

כדי לחייב באמצעות אשראי בתקן EMV יש צורך הן בכרטיס אשראי הכולל בתוכו את השבב והן בקופה רושמת מתקדמת התומכת בו.

EMV תקן בישראל

בחודש אוקטובר 2015, הבנקים במדינת ישראל החלו להנפיק ללקוחותיהם כרטיסי אשראי הכוללים בתוכם את שבב ה-EMV . סליקת כרטיסי אשראי התומכים בתקן פשוטה במיוחד, וכוללת את הכנסת או הצמדת כרטיס האשראי למסוף האשראי והזנת הקוד הסודי (PIN) של הכרטיס (בחיובים העולים על 300 ₪). עם ביצוע שתי הפעולות תתבצע הרכישה.

2 היתרונות משמעותיים

לשימוש בתקן -EMV ישנם יתרונות משמעותיים במיוחד ללקוח הישראלי.

היתרונותהתיאור
יתרון 1ראשית, היות ששימוש בתקן ה-EMV נועד במקור לאפשר ביצוע של עסקאות ברמת אבטחה מירבית ולמנוע זיופי אשראי, תוכלו להיות בטוחים ששימוש בכרטיס אשראי הכולל בתוכו שבב EMV ימנע מכם את עוגמת הנפש הכרוכה בגניבת פרטי אשראי בבתי עסק.
יתרון 2שנית, תקן EMV הוא תקן בינלאומי, כך שלקוחות ישראלים המחזיקים בכרטיסי אשראי המצוידים בשבב יוכלו לבצע עסקאות אשראי בטוחות יותר גם מעבר לים.

כיצד צפויה כניסתו של EMV תקן לשוק הישראלי להשפיע על בתי העסק המקומיים?

תקן ה-EMV הוכיח את עצמו בעשור האחרון במדינות רבות ברחבי העולם. מחקרים שהתבצעו באירופה מצאו ששימוש בתקן הוריד באופן משמעותי את מספר שכפולי כרטיסי האשראי וזיופם בבתי עסק.

לכן, קבע בנק ישראל בשנת 2016 שכלל בתי העסק במדינה נדרשים להתקין באופן הדרגתי מסופים ומערכות סליקה אשר תומכים בתקן EMV. במקביל, כיום כלל הבנקים במדינת ישראל מחויבים להנפיק כרטיסי אשראי המאובזרים בשבב זה.

תקן EMV הינו שינוי מבורך המאפשר ביצוע עסקאות בטוחות לצרכן ולבעל העסק, כל עוד הקופה הקיימת בבית העסק מאפשרת שימוש בתקן EMV.

שימו לב כי החל מסוף שנת 2021, כל בעלי העסקים בישראל מחויבים בקופות העומדות בתקן זה.

מאמרים מומלצים

בינה מלאכותית, התאמה אישית ואינטראקטיביות בעולם הקמעונאות

כדברי האמרה הידועה המיוחסת לפילוסוף היווני הרקליטוס, "שינוי הוא הקבוע היחיד בחיים". בעולם הקמעונאי המתפתח ומשתנה באופן תמידי, קביעה נצחית זו נראית היום נכונה מתמיד. העולם שאחרי הקורונה נע ומשתנה מהר יותר מבעבר, ואנו עדים להאצה בהטמעתן של טכנולוגיות חדשות ולקצב חסר תקדים של שינוי בתבניות התנהגות וצריכה.

להמשך קריאה