מזון והסעדה​
פתרונות הסעדה
מכולות ומעדניות

כל מה שצריך לדעת על קבלה דיגיטלית לקמעונאים ולקמעונאיות

כיצד המהפכה הדיגיטלית מסייעת לקיימות ולסביבה לעבור לקדמת הבמה בעולם הקמעונאי 

"איננו יורשים את העולם מאבותינו. אנו מקבלים אותו בהשאלה מילדינו." פתגם ישן זה מהדהד עמוקות בעולמנו ובכלל זה בנוף הקמעונאי, שבו קיימות היא כבר לא אופציה, אלא הכרח. המגזר הקמעונאי, עובר שינוי מקיף שבליבו עומדות טכנולוגיות ומערכות תשלום וניהול מתקדמות, אשר מייעלות תהליכים וחוסכות בהוצאות, במקביל להפחתה משמעותית של אשפה, זיהום ושימוש באנרגיה. כך, בזמן שחידושים אלה מחוללים מהפכה באופן שבו אנו קונים, הם גם מאפשרים לבנות עתיד נקי ובר-קיימא.

 לפי ה-EPA (הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה), היצור הכולל של פסולת עירונית מוצקה בארצות הברית היה 292.4 מיליון טון בשנת 2018. חלק ניכר מהפסולת הזו מגיע מפעילות קמעונאית, לרבות מוצרי נייר ופלסטיק. כאשר אנו חושבים על קיימות בעולם הקמעונאי, הדברים הראשונים העולים במחשבותינו הם אריזות מחומרים מתכלים וידידותיים לסביבה, הפחתת השימוש בשקיות ניילון, תאורה חסכונית בחנויות וכד'. אולם גם טכנולוגיות דיגיטליות כמו תשלום ללא מזומן עשויות לתרום רבות למאמץ הסביבתי. דוח של הפורום הכלכלי העולמי מ-2022, קובע כי פתרונות דיגיטליים יכולים להפחית בשנים הקרובות את סך הפליטות העולמיות של גזי חממה בעד 20%.

במאמר זה נדון בדרכים השונות שבהן עולם הקמעונאות משתמש בטכנולוגיות מתקדמות כגון שיטות תשלום חכמות, מערכות תצוגה אינטראקטיביות, ניהול מלאי ומיקרו-מרקטים, כדי ליהנות לא רק מיתרונות כלכליים, אלא גם להפחית משמעותית את טביעת הרגל הסביבתית שלהם.

מהי קבלה דיגיטלית ומדוע זה חשוב לקמעונאים ולקמעונאיות? 

הקבלה הדיגיטלית – עולם חדש של עסקאות תשלום ללא נייר

אחד השינויים הבולטים ביותר בקמעונאות הוא המעבר ל"עסקאות ללא נייר". קבלות דיגיטליות (המכונות גם קבלות אלקטרוניות) מחליפות את קבלות הנייר המסורתיות, ובך מונעות את הצורך בציוד הדפסה ומפחיתות את בזבוז הנייר והשימוש באמצעי הדפסה צורכי אנרגייה.

דוח של הארגון הסביבתי האמריקאי, "אמריקה הירוקה" מ-2020, מפרט את הנזקים הסביבתיים של הדפסת חשבוניות – החל בייצור נייר הצורך אנרגיה רבה ומשתמש במגוון כימיקלים מזהמים ורעילים, עבור דרך שימוש באמצעי הדפסה הצורכים אנרגייה מיותרת, וכלה בפסולת הנוצרת מהשלכת הקבלות לאשפה. המחקר גם מתאר כיצד בעזרת הטמעת טכנולוגיות כגון תשלומים אלקטרוניים החוסכים בהדפסת קבלות נייר, קמעונאים יכולים לפתור בעיות אלה בקלות – שינוי פשוט אך יעיל, המשפיע באופן משמעותי על הסביבה במונחים של אנרגיה, פסולת וזיהום, בהתחשב בהיקף העצום של העסקאות המתרחשות מדי יום ברחבי העולם.

אמצעי תצוגה דיגיטליים ואינטראקטיביים ותקשורת ישירה עם הלקוחות

ממשקים דיגיטליים אינטראקטיביים ומערכות תקשורת חכמות מחוללות מהפכה בשוק הקמעונאי ובחווית הקניה. מעבר לכך שהם מסייעים לחברות להגדיל את הכנסותיהן, להתייעל ולחסוך בהוצאות, תצוגות דיגיטליות, מפחיתות את הצורך בנייר או פלסטיק, לשלטים המתחלפים לעתים קרובות, ומצמצמות עוד יותר את הפסולת וההשפעה המזיקה על הסביבה.

מערכות שירות לקוחות ואוטומציה שיווקית מבוססות בינה מלאכותית, כגון Weezmo של נאייקס, פועלות בשיתוף עם פלטפורמות דיגיטליות שונות ומחברות בין הפעילויות המקוונות של הלקוח, לבין פעולותיו בחנות. מעבר ליתרונות הכלכליים המרובים, בראשם הגדלת מעורבות הלקוח, והיכולת לשלוח הצעות מותאמות אישית, מערכות כאלה מאפשרות לקימעונאי לשלוח מידע מדויק ומעודכן, ישירות למכשירים הניידים של הלקוחות. התוצאה היא מעורבות רבה יותר של הלקוח, סיכויי המרה גדולים יותר, ובנוסף הפחתה משמעותית בשימוש בשלטים ותצוגות קבועות ומשתנות.

מהם היתרונות של קבלה דיגיטלית לעסק שלכם? 
ניהול מלאי חכם ואפקטיבי – לצמצם את הבזבוז למינימום

תוכנת ניהול מלאי מתקדמת רותמת את הכוח של ניתוח נתונים ובינה מלאכותית לייעול שרשראות האספקה, המוביל לפחות בזבוז, צריכת אנרגיה מופחתת וטביעת רגל פחמנית קטנה יותר לקמעונאים.

דוגמה מצוינת לכך הן מערכות ניהול מלאי למכונות ממכר אוטומטיות. מערכות אלה, מאפשרות מעקב ושליטה במצב המלאי מכל מקום ובכל זמן, וניהול אופטימלי של רכש והובלה. התוצאה היא חיסכון בכסף, זמן וכוח אדם, הפחתה משמעותית בפחת (כלומר פחות זיהום הנובע מייצור מוצרים מיותרים ופחות אשפה), וחיסכון בדלק הנובע מהובלה ושינוע יעילים ואופטמיליים. 

מכונות ממכר חכמות ומיקרו-מרקטים – יעילות וחיסכון באנרגיה

מכונות ממכר אוטומטיות חכמות ומתחמי מיקרומרקט, מגמה מתפתחת בעולם הקמעונאות, צורכים פחות חשמל באופן משמעותי ממכונות אוטומטיות מסורתיות וחנויות רגילות. יעילות אנרגטית זו מתורגמת לחיסכון כלכלי משמעותי ולהשפעה סביבתית מופחתת, דבר ההופך אותם לאופציה אטרקטיבית עבור קמעונאים וצרכנים בעלי מודעות אקולוגית כאחד.

כלים להטמעת קבלה דיגיטלית בעסק שלכם

השינוי בתעשיית הקמעונאות רק מתחיל. מכונות אוטומטיות חכמות, מכשירי קופה ניידים וכלי מעורבות לקוחות מבוססי בינה מלאכותית, יוצרים חווית קניה חלקה, יעילה וידידותית לסביבה. טכנולוגיות אלו מחברות את הפעילויות המקוונות והפעילות בחנות, ומציעות חווית קנייה מותאמת אישית תוך קידום קיימות.

הבינה המלאכותית (AI) מחוללת מהפכה בניהול שרשראות האספקה על ידי חיזוי ביקוש בצורה מדויקת יותר, ובכך מפחיתות את ייצור היתר וממזערות בזבוז. אלגוריתמי בינה מלאכותית, מנתחים כמויות אדירות של נתונים כדי לייעל את רמות המלאי, להבטיח אספקה בזמן של מוצרים, ולהקטין את טביעת הרגל הפחמנית הקשורה לעודף מלאי ותחבורה.

ככל שהצרכנים הופכים מודעים יותר ויותר להשפעתם הסביבתית, הם פונים לקמעונאים החולקים עמם את ערכיהם. קמעונאים המאמצים את הטכנולוגיות המתקדמות הללו, לא רק שומרים על יתרון בשוק תחרותי, אלא גם תורמים לעולם נקי ובריא יותר.

איך להטמיע קבלה דיגיטלית בעסק שלכם? 

כפי שראינו, מערכות תשלום מתקדמות ללא מזומן וקבלות נייר, אמצעי מכירה חכמים כגון מיקרו-מרקטים, ושיטות ניהול מבוססות בינה מלאכותית ולמידת מכונה, ממלאים תפקיד מכריע במעבר לכלכלה נקייה וברת-קיימא. טכנולוגיות אלה משפרות את חווית הלקוח, כמו גם חוסכות כסף ומשאבים ומפחיתות משמעותית את ההשפעה הסביבתית של פעילות קמעונאית בעולם האמיתי.

המסע לעבר קיימות אינו רק מגמה, אלא התפתחות הכרחית באופן שבו אנו עושים עסקים. כצרכנים, אחריותנו היא לתמוך בקמעונאים המעדיפים את כדור הארץ. כעסקים באחריותנו לשלב את הטכנולוגיות הללו, הן בשל היתרונות הכלכליים הרבים הטמונים בהם, והן מנקודת מבט סביבתית.

צור קשר עם Nayax עוד היום כדי לגלות כיצד פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך, משפרים את שורת הרווח, מסייעים לך לבנות מותג חזק ועוצמתי ועוזרים לעסק שלך להפוך לירוק יותר.

מאמרים מומלצים

בינה מלאכותית, התאמה אישית ואינטראקטיביות בעולם הקמעונאות

כדברי האמרה הידועה המיוחסת לפילוסוף היווני הרקליטוס, "שינוי הוא הקבוע היחיד בחיים". בעולם הקמעונאי המתפתח ומשתנה באופן תמידי, קביעה נצחית זו נראית היום נכונה מתמיד. העולם שאחרי הקורונה נע ומשתנה מהר יותר מבעבר, ואנו עדים להאצה בהטמעתן של טכנולוגיות חדשות ולקצב חסר תקדים של שינוי בתבניות התנהגות וצריכה.

להמשך קריאה