מזון והסעדה​
מכולות ומעדניות

מתחמי מיקרו-מרקט: המדריך האולטימטיבי ללימוד והבנת התעשייה

המדריך הכולל ללימוד והבנת תעשיית מתחמי המיקרו-מרקט

מתחמי מיקרו-מרקט מהווים חלק מאחת המגמות בעלות הצמיחה הגבוהה ביותר בעולם שירותי המזון והקמעונאות. המיקרו-מרקט מרחיב את גבולות תחום מכונות הממכר האוטומטיות למשקאות, מזון וממתקים ומספק רמת נוחות שאין שני לה למילניאלים ובני דור ה-Z הנמצאים בתנועה תמידית. לפני שנצלול לנושא ונרחיב על ההזדמנויות והפוטנציאל העתידי של התחום, נתחיל בסקירה קצרה שתסייע לנו להבין את התפתחותם של מתחמי מיקרו-מרקט ומדוע הם קוסמים כל כך לצרכנים וקמעונאים כאחד.

הסבר: העבר, ההווה והעתיד של מתחמי המיקרו-מרקט

מה הוא מתחם מיקרו-מרקט?

מתחם מיקרו-מרקט (Micro market) הוא סוג של חנות נוחות בשירות עצמי, הנמצא בתווך שבין חנות נוחות רגילה עם קופאים, לבין מקבצים של מכונות ממכר אוטומטיות למזון, שתייה ומוצרים נוספים. בניגוד למכונות המזון והשתייה המסורתיות, המיקרו-מרקט משתמש בטכנולוגית מדפים פתוחים וממוזגים בעלי עיצוב עשיר וצבעוני, ומקפיאים בעלי דלתות זכוכית.

במודל המיקרו-מרקט, הצרכנים חופשיים לאסוף מוצרי מזון טריים, משקאות ומוצרים נוספים, לקבל מידע תזונתי או כל מידע אחר, ולשלם באמצעות עמדות תשלום מתקדמות. העסקה מתבצעת באמצעות פתרונות תשלום ללא מזומן כגון כרטיסי אשראי או חיוב, מכשירים ניידים בטכנולוגיית NFC, או כרטיסים משולמים מראש. המיקרו-מרקט הוא פתרון אידיאלי למתחמים סגורים כגון מקומות עבודה (מפעלים ומשרדים), מתחמי מגורים רב-משפחתיים ואוניברסיטאות, מכיוון שהם מסתמכים על אמון בקהל הצרכנים שישלם על הרכישות ללא צורך בהתערבות או פיקוח אנושי.

 לקוחות מתארים לעיתים קרובות מתחמי מיקרו-מרקט כחנויות נוחות הפועלות 24/7 במשרדים או בבניין הדירות שלהם, המאפשרות רכישת חטיפים ומשקאות בריאים בכל שעה משעות היממה.

המיקרו-מרקט משלב גמישות עם מגוון ויעילות, שילוב שהביא לפוטנציאל צמיחה אקספוננציאלי. מתחם מיקרו-מרקט מחליף מכונות ממכר אוטומטיות אפרוריות ומיושנות במרחב פתוח, מעוצב וחדשני. העיצוב הנעים המשולב בפריסה נוחה ומושכת של מגוון חטיפים, ארוחות ומשקאות, הופך את המיקרו-מרקט למקום נעים ומושך בו העובדים נהנים ושמחים לבלות את זמני ההפסקה.

המעבר למכירת מזון בריא הופך את המכירה באמצעות  מיקרו-מרקט לאטרקטיבית יותר

הביקוש המוגבר למזונות בריאים הוא אחד הגורמים המרכזיים להופעתם של מתחמי מיקרו-מרקט. יותר ויותר צרכנים מעוניינים לסגל לעצמם תזונה בריאה ומנסים מגוון דרכים להשגת מטרה זו. החל מאכילת מנות קטנות יותר בכל ארוחה ועד לצמצום בצריכת מזון מהיר. הפורום הכלכלי העולמי מצא כי 50% מהאמריקאים מנסים באופן פעיל לאכול יותר מזון בריא.

בהקשר זה יצוין כי קיים מתאם ישיר בין תזונה בריאה לתפוקה גבוהה במקום העבודה. מסיבה זו יותר ויותר ארגונים בעלי חשיבה מתקדמת ומקומות עבודה הפתוחים לאורך כל שעות היממה כמו חברות מבוססות משמרות, רואים במתחמי מיקרו-מרקט המוכרים מזונות בריאים וטריים, מאפיין חיוני של מקום עבודה מודרני ומתקדם.

קיימים יתרונות רבים בהנגשת ארוחות בריאות טריות בסגנון "קח ולך" במקום העבודה. אימוץ מתחמי מיקרומרקט, לא רק מסייע לעובדים לסגל אורח חיים בריא, אלא גם מהווה גורם חברתי מגבש המעניק למעסיק יתרון מובהק, מוכר ותחרותי.  למרות שהנגשת מזון טרי מאתגרת יותר ממוצרים כמו חטיפים, באמצעות כלי הניהול המתאימים, ניתן לעקוב בנוחות וביעילות אחר המצאי, תאריכי התפוגה ורמות המלאי.

מיקרו-מרקט והנוחות בתשלום עצמי ללא מזומן

חוויית התשלום העצמי המהירה והחלקה באמצעות תשלום ללא מזומן, היא אחת מגורמי המשיכה הגדולים של המיקרו-מרקט. התהליך הופך קל, פשוט ומהיר יותר ככל שמתרחב השימוש בפתרונות תשלום ללא מגע כגון כרטיסי EMV וארנקים ניידים שכן הוא מצטמצם ל"קח-סרוק-שלם". מכיוון שמרבית מתחמי המיקרו-מרקט ממוקמים בסביבות סגורות, צרכנים רבים משלמים באמצעות כרטיסים פיזיים או דיגיטליים הניתנים לעובדים וסטודנטים.

יתרה מכך, מספר תאגידים גדולים בעלי מתחמי מיקרו-מרקט בשטחם, מספקים שירותי הזמנה ותשלום מראש עבור הצוותים שלהם. כך, העובדים יכולים לגשת לאפשרויות התפריט היומי באמצעות אפליקציה ייעודית, להזמין ולרכוש ארוחות שונות במהירות ובנוחות דרך מכשיריהם הניידים.


המיקום המיטבי לעסק מתחמי מיקרו-מרקט

כאשר מתחמי המיקרו-מרקט הראשונים החלו להופיע, התפיסה המקובלת הייתה שהמיקום הטוב ביותר עבורם הוא במקומות עם אוכלוסייה שנעה בין 150 ל-500 איש. לפי תפיסה זו מיקומים עם פחות מ-150 איש לא יהיו רווחיים מספיק, בעוד שבעבור מקומות עם יותר מ-500, שירותי קייטרינג או קפיטריה יהיו יעילים יותר. מים רבים זרמו מאז, וכיום, מומחים בתעשייה הקטינו את מספר הסף המינימלי ל-50, ובמקרים מסוימים אף פחות – בהתאם למספר שעות הפעילות במקום ולקיומן או אי קיומן של אפשרויות הסעדה אחרות באזור הזמינות 24/7.

ככלל, מרבית המיקרומרקטים ממוקמים במפעלים ומתקני ייצור גדולים והאחרים במשרדים, אתרי קמעונאות, בתי חולים, בתי ספר, בסיסים צבאיים ובתי מלון. היסטורית, מיקומים אלה היו פופולריים להצבת מכונות ממכר מסורתיות, אך מפעילים בתעשייה טוענים כי מתחמי המיקרו-מרקט הביאו לצמיחה גבוהה יותר בהכנסות. המפעילים מדווחים על 18% יותר ביקורים בשבוע ו- 1.2 מכירות ביום לביקור לעומת 0.7 בקרב מכונות המזון והמשקאות המסורתיות. המשמעות היא שמפעיל מיקרו-מרקט ממוצע יכול ליהנות מהכנסה של 1,000 דולר בשבוע במיקומים גדולים של 125+ לקוחות פוטנציאליים.

הכנסות ו-ROI של מתחמי מיקרו-מרקט

מתחמי מיקרו-מרקט מהווים מכפילי צמיחה משמעותיים. לפי מומחים בתחום, הרווח הממוצע במודל הישן של מכונות אוטומטיות הוא 1.15%. נכון להיום מיקרו-מרקט, מייצר 17% ברווחים, דבר הנובע משתי סיבות:

לקוחות נוטים גם לקנות יותר מוצרים במתחם מיקרו-מרקט בשל היצע המוצרים המגוון והעובדה שהרכישה הכוללת מתבצעת בצורה מהירה, פשוטה וחלקה ובפעולת תשלום אחת.

 

כיצד לבחור את התצוגה הנכונה למיקרו-מרקט שלך

מיקרו-מרקט מחולק לרוב לארבעה אזורים נפרדים: משקאות חמים וקרים, ארוחות טריות, חטיפים וממתקים, ופריטים לקנייה דחופה, כאשר גישה לאספקת חשמל חיונית עבור המקררים ונקודות התשלום.

ככלל, המפעילים מעוניינים ביחידות נוחות להתקנה שניתן לנייד בקלות ולהוסיף עליהם עוד מתקנים במקרה של התרחבות. בהקשר זה קיים ביקוש רב ליחידות תצוגה עצמאיות הניתנות להצבה בקלות וללא צורך בקידוחים. משקל נמוך, עמידות וניידות הן מילות המפתח. לכן, סלסלות עצמאיות ומתלים מסתובבים ניידים הם אפשרות נוספת היכולה להעניק מראה רענן.

עיצוב מושך הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר במכירה ושיווק, משום כך ובהתאם למיקרומרקט שלך, מומלץ להוסיף תאורה פנימית לתצוגות לצורך הדגשת המוצרים. ניתן ליצור מראה יוקרתי גם על ידי שימוש בשילוט מקצועי תוך וידוא כי מוצרים בצורות בצבעים שונים מקובצים וממוקמים בצורה מתאימה.

בכדי למשוך את תשומת ליבו של הלקוח, יש למקם מוצרים חדשים בגובה העיניים. אם שני מוצרים הם חלק ממבצע או מסע פרסום – כגון קפה ומאפה – יש להציבם בסמיכות זה לזה.

וכמובן, פריטי קניית דחפים כמו ממתקים ומסטיקים צריכים להיות קרובים ככל האפשר לנקודות התשלום של המיקרומרקט, כך שלקוחות יוכלו פשוט להרימם, לסרוק ולשלם לפני שתהיה להם הזדמנות להתחרט.

המוצרים הנמכרים ביותר במתחמי מיקרו-מרקט

בעוד שמכונה אוטומטית מסורתית יכולה להכיל כ-40 מוצרים שונים, מיקרו-מרקט ממוצע יכול לאחסן בקלות ובכל מקום בין 150 ל-400 מוצרים.

על פי דו"ח של Vending Market Watch, משקאות קרים, חטיפים וממתקים הן הקטגוריות המניבות את ההכנסות הגדולות ביותר במתחמי מיקרו-מרקט. בסקר מקיף שנערך לאחרונה נמצא כי נושא האכילה הבריאה הוא מרכזי בקרב קטגוריות צרכנים רבות. בעוד בומרים ובני דור ה-X הולכים למתחמי מיקרו-מרקט עבור חטיפים בריאים, דלי שומן, נטולי סוכר או מופחתי נתרן, המילניאלס בדרך כלל מחפשים מיקרו-מרקטים המספקים תוצרת טרייה לארוחות אחר הצהריים.

מעניין לציין שגם פריטים שאינם מזון נמכרים היטב במתחמי מיקרו-מרקט. כך, מוצרי אלקטרוניקה כמו מטעני טלפונים ניידים, מוצרי טואלטיקה ומוצרי בריאות, כגון אספירין, הם פריטים מאוד פופולריים בקרב הצרכנים.

מומחים ממליצים להכניס מוצרים חדשים, עונתיים וטרנדיים בתדירות גבוהה וכך להבטיח שהתמתחם ייראה רענן וחדשני ולא כמקום אפרורי שקפא על שמריו. מכיוון שמתחמי מיקרו-מרקט יכולים להציע מספר רחב הרבה יותר של יחידת אחסון (SKU) בהשוואה למכונות מזון ושתייה מסורתיות, מומלץ כי המפעילים יקיימו דיאלוג פתוח עם הלקוחות ויבינו את הדרישות והרצונות שלהם. כמו כן, כדאי לזכור כי גיוון מוצרים הוא אחת המגמות המובילות המשפיעות על הצלחתם של מתחמי מיקרו-מרקט כיום.

מערכות ניהול מכירה למתחמי מיקרו-מרקט

כדי לנהל את המלאי בצורה יעילה ולמקסם רווחים, מפעילים נוהגים לשלב במערכות שלהם מערכת ניהול מכירה למכונות ממכר אוטומטיות. מערכות ניהול ואפליקציות ניהול מסוג זה מספקות תובנות אנאליטיות מעמיקות לגבי פעולות המכירה ומאפשרות למפעילי מתחמי מיקרו-מרקט לנהל את העסק שלהם מרחוק תוך כדי תנועה. באמצעות אפליקציית הניהול, מפעילים מקבלים התראות על אירועים המצריכים פתרון מיידי, כמו התנתקות נקודת התשלום. קבלת התראות בזמן אמת היא דרך מצוינת להקדים תרופה למכה ולמנוע אובדן הכנסות.

מלבד מצבי החירום הברורים שעבורם מפעילים זקוקים למערכת ניהול מכירה למכונות אוטומטיות, מערכות אלו גם מסייעות לעקוב אחר רמות המלאי ולחדשו בצורה יעילה יותר. תכונה זו מועילה גם ללקוח הקצה, שכן באמצעות דוחות המציינים את מידת הפופולריות של פריטים שונים, המפעילים מקבלים תובנות לגבי התנהגות הצרכנים וכך יכולים לספק להם יותר מהמוצרים שהם רוצים.

תוכניות נאמנות לקוחות במתחמי מיקרו-מרקט

מחקר של אורקל מצא שהגדלת שימור הלקוחות ב-5% בלבד יכולה לשפר את הרווחים עד 95%. הסיבה לכך היא שלקוחות נאמנים מוציאים בממוצע 67% יותר בכל עסקה וגם מעלים את תדירות הביקור ב-35%. כך, תוכנית נאמנות מרתקת יכולה להיות גורם מכריע בצמיחתו של מיקרו-מרקט. מעבר לכך, קל מאוד לנצל את הפופולריות של תוכנית תגמול נאמנות בסביבות סגורות.

באמצעות פתרון טלמטריה, ארגונים יכולים לקבוע תעריפים שונים עבור שיטות תשלום שונות ולהציע הנחות לעובדיהם על שימוש בכרטיסים משולמים מראש של החברה. על סמך ניתוח המוצרים הנמכרים ביותר והכי פחות נמכרים, ניתן גם להגדיר הנחות למוצרים ספציפיים.

יצירת סוגים שונים של תוכניות נאמנות ומועדוני לקוחות יכולה להיות דרך נוספת לשלב תגמולי נאמנות במתחמי מיקרו-מרקט. ניתן להתאים אישית רמות חברות שונות כדי להציע הטבות משתנות ולאחר מכן ניתן לעודד משתמשים להגדיל את הוצאותיהם כדי להשיג סטטוס גבוה יותר. מפעיל מיקרו-מרקט אף עשוי לשקול אפליקציית קורא כרטיסי אשראי שתשתלב בצורה חלקה עם ארנקים דיגיטליים ותעניק תגמול ללקוחות קבועים באמצעות הנחות, מבצעים יומיים והטבות אחרות.


מתחמי מיקרו-מרקט בעידן הפוסט קורונה

בעולם שבו פרוטוקולי בטיחות מזון וסניטציה החמירו בן לילה, מפעילי מתחמי מיקרו-מרקט גילו כי בקהילות רבות הם נמצאים במקום המעניק להם יתרון ייחודי כספקי "הקילומטר האחרון".  כאשר נגיף הקורונה (COVID-19) שטף את העולם, מתחמי מיקרו-מרקט רבים החלו (וממשיכים עדיין) להחזיק במלאי מסכות פנים, חומרי חיטוי ידיים, וציוד מגן אישי אחר. מעבר לכך, המפעילים ניצלו את הקונספט הפתוח של מתחמי מיקרו-מרקט ואת מערכות התשלום ללא מזומנים כדי להגביר את הריחוק הפיזי והחברתי ולמזער את הצורך של לקוחות לגעת באותם משטחים כמו כולם.

כעת, רבים מההרגלים שנוצרו במהלך ההתפרצות, התקבעו והפכו להרגלי יום יום, למרות שמגיפת הקורונה מדאיגה פחות ופחות את הציבור. המעבר המשמעותי לתשלומים ללא מזומן המלווה בביקוש הולך וגובר לשירות מהיר ונוח יותר, הכינו את הבמה להשתלטות מתחמי מיקרומרקט על שוק מכונות הממכר האוטומטיות.

צמיחה משמעותית למתחמי מיקרו-מרקט היא בלתי נמענת

תעשיית מכונות הממכר העולמית צפויה לצמוח מגודל שוק מוערך של 134 מיליארד דולר בשנת 2020, ל-146 מיליארד דולר עד 2027, כאשר מתחמי המיקרו-מרקט ימלאו תפקיד מרכזי בצמיחה זו.

לפי הסטטיסטיקה בין 2012 ל-2020, תעשיית מתחמי המיקרו-מרקט כמעט הכפילה את גודלה. נכון לשנת 2020, ישנם יותר מ-30,000 מתחמי מיקרו-מרקט ברחבי העולם, עם למעלה מ-7 מיליארד דולר במכירות. אנליסטים בתעשייה משוכנעים שב-5 השנים הקרובות יושקו עוד 30,000 מתחמי מיקרו-מרקט.

ניתן לייחס חלק מהגידול בנקודות מכירה במתחמי מיקרומרקט, לשינוי בהתנהגות הצרכנים מאז התפרצות נגיף הקורונה. מכירה במתחמי מיקרו-מרקט מבטלת את הצורך באינטראקציה פיזית עם עובדי חנויות מכולת או קונים אחרים. אין גם צורך להחליף מטבעות ושטרות נייר 'לא נקיים'. כך, אנשים יכולים לבצע קניות מקומיות, תוך שמירה קפדנית על הנחיות הריחוק החברתי.

נקודה נוספת שכדאי לזכור היא כי ארגונים רבים עברו לעבודה מרחוק או למודל עבודה היברידי. עם פחות אנשים במקום העבודה עצמו, ההגיון הכלכלי של אפשרויות קייטרינג קונבנציונליות הולך ופוחת עבור רוב החברות. מעבר לכך, עובדים רבים גם מעדיפים מוצרי מזון ארוזים באופן היגייני לעומת מנות חשופות לחלוטין בארוחות קפיטריה מסורתיות.

כמו כן, אחד מגורמי המשיכה הגדולים ביותר של מתחמי מיקרו-מרקט טמון ביכולת לספק לצרכנים חווית קנייה עצמאית מהירה ללא טרחה וללא מגע. המכירה נעשית על ידי תשלום ללא מזומן, מודל קמעונאי המאפשר ללקוחות לחסוך בזמן על ידי הימנעות מתורים ארוכים בדלפקי הקופות של חנויות מכולת קונבנציונליות ומהצורך לחטט בארנקים או בתיקים כדי למצוא את המטבעות והשטרות לתשלום.

במקום לדאוג אם הם נושאים מספיק מזומן, הצרכנים נהנים ממגוון אפשרויות תשלום כגון כרטיסי אשראי ללא מגע, כרטיסי חיוב, כרטיסים משולמים מראש של החברה או הקהילה, וכרטיסי NFC. אפשרויות תשלום אחרות כוללות תשלומים באמצעות מכשירים ניידים וארנקים דיגיטליים כמו Apple Pay ו-Samsung Pay.

יתר על כן, כפי שכבר צוין, מספר תאגידים גדולים עם מתחמי מיקרו-מרקט בשטחם מאפשרים הזמנה ותשלום מראש ושירות מראש עבור עובדיהם. בדרך זו, העובדים יכולים לגשת לאפשרויות התפריט היומי באמצעות אפליקציה ייעודית, להזמין ולרכוש ארוחות שונות במהירות ובנוחות במכשיריהם הניידים.

מתחמי מיקרו-מרקט – העתיד

כיום, יותר מתמיד ברור כי החידושים הטכנולוגיים בתעשיית מכונות הממכר האוטומטיות, הפכו את מתחמי המיקרו-מרקט לפתרון המושלם עבור מספר רב של קהילות. יותר מכך, מינוף הטכנולוגיה בכללותה המספקת  ללקוח חוויה נעימה ונטולת קשיים היא המפתח לצמיחה גבוהה ומתמשכת.

אם ברצונך ללמוד עוד על פתיחת מתחמי מיקרו-מרקט, תוכל עיין במדריך שלנו  – כיצד לבנות עסק רווחי של מתחמי מיקרומרקט.

 ואם אתה מוכן להתחיל להשתמש בפתרונות מתחמי המיקרו-מרקט של Nayax, צור איתנו קשר כאן.

מאמרים מומלצים

בינה מלאכותית, התאמה אישית ואינטראקטיביות בעולם הקמעונאות

כדברי האמרה הידועה המיוחסת לפילוסוף היווני הרקליטוס, "שינוי הוא הקבוע היחיד בחיים". בעולם הקמעונאי המתפתח ומשתנה באופן תמידי, קביעה נצחית זו נראית היום נכונה מתמיד. העולם שאחרי הקורונה נע ומשתנה מהר יותר מבעבר, ואנו עדים להאצה בהטמעתן של טכנולוגיות חדשות ולקצב חסר תקדים של שינוי בתבניות התנהגות וצריכה.

להמשך קריאה